Anslutning
Svar:
2015:
Okt-Dec Avtalshantering
Nov-Jan Markavtal
2016:
Feb-Jul Entreprenad
Aug-Sep Blåsning
Sep-Dec Ljussättning
Svar:
Nej tyvärr har vi inga priser på detta i dags läget. Det är en komplicerad uträkning tex beror det på hur fiber nätet är konstruerat, hur lång du har till närmsta kopplings box, hur långt det behövs gräva, är det bara du eller fler som vill ha, framkörnings avgift för arbetare/grävmaskin, material mm mm
Svar:
Det går att ha trygghetslarm via fiber men tyvärr beror det på exakt vilket larm man har och det beror på vad kommunen har skickat ut för larm (det är oftast kommunen som står för larmen eftersom det är de som ansvarar för de äldre i samhället). Man måste själv stämma av med kommunen om det trygghetslarm man har fungerar över fiber.
Avtal
Svar:
Ja det är makulerat, vill du/ni ha en bekräftelse på detta får ni kontakta Bua-Fiber via mail info@bua-fiber.se så skickas en bekräftelse ut till din hem adress.
Svar:
Från början var det att föreningen skulle sköta allt.
Nu har vi fått ett helhets koncept för 18900:-
Den insats som har betalats in (100kr) kommer det att beslutas om inom en snar framtid vad den ska användas till!
Svar:
Avtalet har skickats ut till hushåll med hjälp av beställda adresser. Så om detta är slumpen vet vi inte riktigt. Antingen skriver personen som har fått avtalet eller så skriver den andra personen som är med i föreningen på.
Svar:
Vanligtvis så är det 3 månaders uppsägning på löpande avtal. Ni kan välja att säga upp ert nuvarande avtal när ni fått leveranstid på fiberinstallationen. Eller så säger ni upp det när fibern är installerad. Eftersom det inte är något tvång att beställa en tjänst, så kan ni välja att teckna en tjänst så fort det tidigare avtalet är avslutat. Men tänk på att avsluta så fort som möjligt för det finns en besparing att göra, samt leverans av en bättre tjänst.
Svar:
Svar: 30/11 var satt som datum (nytt datum är 16/12). Är mer en psykologisk sak med ett datum. Finns det inget datum så blir i större utsträckning inte undertecknat. Sen har vi ju en tidsplan, efter avtalen ska markägare kontaktas då måste vi veta vilka som ska ha fiber för att ta fram dessa.
Betalning av fiber görs när allt är klart, alltså när det är inkopplat och klart att användas. Ip-Only erbjuder faktura 30 dagar och en avbetalning.
Svar:
30/11 var satt som datum (nytt datum är 16/12). Är mer en psykologisk sak med ett datum.
Finns det inget datum så blir i större utsträckning inte undertecknat. Sen har vi ju en tidsplan, efter avtalen ska markägare kontaktas då måste vi veta vilka som ska ha fiber för att ta fram dessa.
Egen Tomt
Svar:
I dagsläget det fastighetsägaren som får lösa detta, förening ska titta på om vi kan förmedla någon slags grävning.
Svar:
Själva installationen in i huset ska byNet / ip-only göra.
Svar:
Ja, men det rekommenderas den kortast möjliga väg och att undvika ”hårda” ytor såsom exempelvis asfalt och plattläggningar.
Svar:
Det finns skydds slang som man kan klamra fast på berg om man stöter på detta innan man når önskat djup.
Runt 20-30cm brukar vara ett rimligt djup.
Slangen behöver inte ligga frostfritt.
Detaljerad info kommer senare via mail och hemsida.
Svar:
Blir den oturligt nog avgrävd så är det samma som med en elkabel, det är den som orsakar brottet som får stå för detta. Vanligtvis täcker hemförsäkringen kostnaden.
Entreprenad
Svar:
Detta vet vi inte i dagsläget. När alla anslutnings avtal är inskickade kan by-Net / Ip-Only börja planera hur fibern ska dras.
Internet
Svar:
Vissa operatörer erbjuder sina kunder att ha möjlighet att behålla sin e-postadress för en månadsavgift, även om man byter leverantör. Annars kan man enkelt registrera en ny e-postadress via G-mail, Hotmail eller liknande, eller beställa en egen domän, t.ex. förnamn@efternamn.se.
Svar:
Det ingår ingen dragning inomhus eftersom olika husägare vill ha det väldigt olika.
Önskas fler uttag kan en vanlig elektriker kontaktas.
Svar:
Allt som behövs är en datorsladd mellan fibermottagaren och en dator. Trådlös router ingår vid köp av internet tjänst. Alternativt kan man själv dra nätverkssladdar till de rum där man vill ha Internet.
Svar:
Blir det strömavbrott i er fastighet och ni inte har reservkraft (batteribackup) till fibermottagaren och er utrustning så kommer tjänsten att sluta fungera